- بازدید : (1131)
همانطور که در مقالههای قبلی عنوان گردید، طرح هرمی به شکل سرمایهگذاری یا Invest قدیمیترین نوع از طرحهای هرمی میباشد که تقریبا درهمهء دنیا شناخته شده است و سالهاست که در کشورهای اروپایی وآمریکایی که مهد نتورک مارکتینگ هستند دیگر کسی فریب این نوع طرح را نمیخورد و بنابراین بازار این طرحها محدود به کشورهای در حال توسعهای گشته است که سطح اطلاعات عمومی مردم آن راجع به تجارت، بازاریابی و فروش پایینتر از سطح اطلاعات عمومی مردم دنیا میباشد. هر چند امید است تا با قانونی شدن بازاریابی شبکهای واقعی، خط مرز و ممیز بین سیستمهای هرمی و نتورک مشخص شود با این وجود مطرح کردن چند نکته دربارهء این طرحهای هرمی خالی از لطف نیست.

اول اینکه جالب است بدانیم که ایران در میان کشورهای دنیا، کشوری است که تقریبا بیشترین سود بانکی را پرداخت میکند. امروزه بانکهای ایران برای سپردههای یک ساله، سود ۱۴ % را پیشنهاد میدهند در صورتیکه کشورهای دیگر در ازای سپردههای یک ساله تا ۵% سود پرداخت میکنند. مثلاً بانکهای آمریکا سود بین ۱% تا ۲% را پرداخت میکنند و تازه از آن مالیات هم کسر میکنند. بانکهای کشور امارات سود ۳% را پرداخت میکنند. بانکهای کشور هند هم سود ۳ % الی ۴ % را پرداخت میکنند و در نهایت برای سرمایه گزاران خارجی که پاسپورت هندی ندارند سود ۷ % را پیشنهاد میدهند. بنابراین هرچقدر که طرحهای هرمی Invest برای ما ایرانیها جذابیت دارند، باید برای کشورهای دیگر دو یا سه چندان جذابیت داشته باشند زیرا بانکهای آنها حداکثر نصف یا یک سوم بانکهای ایرانی سود پرداخت میکنند. مثلاً اگر طرح هرمی سوئیس کش که چند سالی است که تعطیل شده، ماهی ۲۵% سود میداد به این معنی بود که قرار بود ۲۱.۵ برابر سیستم بانکی ما سود پرداخت نماید در حالی که در کشور امارات یا هند سود پیشنهادی آن معادل ۱۰۰ برابر سود سیستم بانکی آن کشورها بود. واضح است که جذابیت سوئیس کش در امارات یا هند چندین برابر بیشتر از ایران بوده، اما چون سطح عمومی اطلاعات عمومی مردم آن کشورها بیشتر از ایرانیها بوده، آنها فریب وعدهها و محاسبات سوئیس کش را نخوردند. امروزه هم مشاهده میشود که گه گاهی شرکتهای هرمی جدیدی ظاهر میشوند اما فقط میتوانند در ایران تاخت و تاز نمایند و نمیتوانند مردم کشورهای دیگر را فریب دهند.
دوم اینکه بعضی از این شرکتها ادعا میکنند که در سراسر دنیا و یا دست کم در کشور مبدأ خود، دارای مشتریهای فراوانی هستند. به راحتی میتوان به کمک تکنولوژی ادعای آنها را بررسی نمود. فقط کافی است تا به گوگل سری بزنید. به آدرس trends.google.com بروید و نام آن شرکت را وارد کنید و فعالیت آن شرکت را در کشورهای مختلف مشاهده نمایید.
مطالب مربوط به اینوست: برای ورود کلیک کنید.

بخش نظرات این مطلب
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .